Z toho je 17 gymnázií, 59 stredných odborných škôl, sedem spojených škôl, tri stredné odborné zdravotnícke školy, dve jazykové školy, dva školské majetky a jedna škola v prírode. Do lavíc stredných škôl v kraji zasadlo 39.125 študentov, z toho viac ako 8300 prvákov. O výchovno-vzdelávací proces sa bude starať 3212 pedagogických pracovníkov, prevádzku a chod škôl bude zabezpečovať 1287 zamestnancov.
Na základe informácií riaditeľov SŠ z celého kraja bude podľa vedúceho odboru školstva PSK Karola Lacka počet žiakov na stredných školách v nasledujúcich rokoch narastať. \"V novom školskom roku nenastali žiadne zmeny v sieti stredných škôl. V súvislosti s novým školským zákonom však došlo k premenovaniu niektorých škôl a školských zariadení. Prvoradou úlohou pedagogických pracovníkov v posledných mesiacoch bola tvorba školských výchovných a vzdelávacích programov pre žiakov prvých ročníkov. Náročnejšie to mali hlavne školy, ktoré pripravujú študentov vo viacerých odboroch. Očakávam, že s reformou budú mať najviac problémov pravdepodobne starší učitelia, ktorí pri vyučovaní využívajú rovnaké metódy už viac ako 20 rokov, \" dodal Lacko.
Kompletnú dokumentáciu týkajúcu sa upravených programov majú vedenia škôl odovzdať do 20. septembra. Nová reforma má školám poskytnúť viac priestoru na vlastné dotváranie učebných plánov, ktoré pomôžu meniť profiláciu školy, aby vedela promptne reagovať na potreby trhu práce v jednotlivých regiónoch.
\"Napriek tomu, že ustanovenia nového školského zákona sme museli zaviesť do praxe v pomerne krátkom čase, môžem pripravovanú reformu hodnotiť pozitívne. Pri tvorbe plánov v rámci štátneho vzdelávacieho programu sme vychádzali z našich 14-ročných skúseností v realizácii alternatívneho učebného plánu, ktorý sme na škole zaviedli ešte v prvej polovici 90. rokov, \" uviedol dnes pre TASR riaditeľ Gymnázia Jána Adama Reimana v Prešove Miroslav Krajňák. Alternatívny učebný plán na gymnáziu umožňuje učiteľom už niekoľko rokov selektovať obsah učiva na základe medzipredmetových vzťahov a rozširovať výučbu cudzieho jazyka v štvrtom ročníku až na deväť hodín týždenne. Škola preferuje posilnenie vyučovania informatiky a pri tvorbe obsahu jednotlivých predmetov kladie dôraz na spoluprácu učiteľov, žiakov a rodičov. Od novej školskej reformy Krajňák očakáva posilnenie pozície študenta pri rozhodovaní o jeho vzdelávaní.
Omnoho väčšie problémy pri tvorbe nových učebných plánov mali stredné školy, na ktorých prebieha príprava študentov vo viacerých odboroch. Vzhľadom na rozsah dokumentov museli počas prázdnin na školách, ktoré majú päť odborov, pedagógovia pripraviť takmer 2500-stranový elaborát. \"Metodika tvorby učebných plánov bola pre nás známa až koncom júna, a preto sme na obdobie prázdnin vytvorili sekcie, ktoré sa zaoberali jednotlivými študijnými odbormi. Keď sme začiatkom roka prepočítali čas strávený jednotlivými gestormi na tvorbe nových učebných plánov, vyšlo nám to v niektorých prípadoch takmer na 200 hodín práce mesačne. To svedčí o tom, aké náročné obdobie sme museli absolvovať, \" konštatoval riaditeľ SOŠ na Masarykovej ulici v Prešove Stanislav Kuchta. Pri spracovaní plánov na tejto škole zohľadnili aj vytvorenie nových odborov, ktoré budú žiakov pripravovať na podnikanie, marketing či odevný dizajn.